Canyengue
Het Afrikaanse woord Canyengue (spreek uit Cazjengue) heeft verbindingen met Candombe, de dans van de zwarte bevolking van Uruguay en Argentinië. Het betekent 'opgaan in de muziek'. In Cayengue komen drie componenten samen: de doorgezakte danshouding van de Candombe met de voeten vlak op de grond, de omarming uit de Europese dans waarbij de dansers één gezamenlijke as delen, en het ritme van de habanera. Wanneer je naar de Canyengue kijkt zie je overeenkomsten met de tango in de manier van lopen en in de manier waarop boven- en onderlichaam in tegengestelde richting bewegen (dissociatie). Voor het overige heeft de Canyengue een beperkt repertoire aan bewegingen. In een aantal wijken van Buenos Aires werd gezocht naar een uitbreiding van de bewegingen. Zo ontstond de orillero-stijl met bredere passen en grotere bewegingen. Vanaf 1930 werden deze varianten lange tijd niet meer gedanst en de reconstructies ervan uit recente tijd zijn niet onomstreden. Tegenwoordig wordt de dans soms ook in salons gedanst.
Zie voorbeeld onder aan pagina.